W dzisiejszym artykule poruszymy tematykę treningu przedramion. Dlaczego warto wykonywać takie ćwiczenia na siłowni? Jak często je robić? Czy trening przedramion jest w ogóle konieczny?

Dlaczego należy wykonywać ćwiczenia na przedramiona?

Wiele osób zastanawia się czy trening przedramion jest niezbędny. Warto wiedzieć, że te ćwiczenia na siłowni pozwalają wzmocnić oraz wyrzeźbić dolne partie rąk. Dzięki temu, nie powstają zbyt duże dysproporcje pomiędzy rozbudowanymi bicepsami oraz tricepsami – w porównaniu do mięśni przedramion. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób wykonujących trening siłowy, aby sylwetka była ukształtowana proporcjonalnie. Istotną informacją jest fakt, że przedramiona są wykorzystywane w czasie wykonywania różnych jednostek treningowych. Odpowiednia moc tych mięśni zagwarantuje lepszą kontrolę nad techniką realizowania zadań oraz możliwość zastosowania większych obciążeń.

Czy przedramiona wymagają oddzielnego treningu?

Niektórzy uważają, że ćwiczenia na siłowni, pod kątem ukształtowania silnych przedramion, są po prostu zbędne. Twierdzą, że te partie ciała są wystarczająco trenowane przy okazji wielu różnych ćwiczeń. To prawda – przedramiona są wykorzystywane w czasie rozmaitych zadań (jak choćby w martwym ciągu, wyciskaniu na ławeczce, podnoszeniu na drążku itp.). Warto jednak wiedzieć, że te mięśnie stosunkowo szybko regenerują się. Można to wykorzystać i zagwarantować sobie większy power w dolnych partiach rąk, co pozwoli wykonywać ćwiczenia siłowe efektywniej i sprawniej. Poprawią się osiągi siłowe, które w trakcie wielu jednostek są bardzo pożądane.

Warto wspomnieć, że silne przedramiona wpływają także na bezpieczeństwo trenującego. Wszystko dlatego, że gwarantują pewniejszy uchwyt (zapobiegający na przykład wypadnięciu hantli czy sztangi z rąk przy dużych obciążeniach itp.), który jest bardzo istotny w trakcie wykonywania wielu rodzajów treningów siłowych. Biorąc to wszystko pod uwagę wydaje się, że nie zaszkodzi trenować przedramion.

Przykłady ćwiczeń na silne przedramiona

Najpopularniejszym zadaniem na silne przedramiona jest rolowanie sztangi podchwytem. Takie ćwiczenia na siłowni, w celu uzyskania odpowiedniej mocy w dolnych partiach rąk, są bardzo skuteczne. Jak je wykonywać? Należy przyjąć pozycję klęczącą. Ramiona powinny być oparte na płaskim podłożu (na przykład o ławkę poziomą), aby dłonie oraz część przedramion wystawały poza granice powierzchni podparcia. Przechodzimy do zasadniczej części treningu. Gryf powinien zostać złapany podchwytem. W dalszej kolejności należy go jednocześnie opuszczać i podnosić. W tym celu trzeba wykorzystać jedynie ruchy nadgarstków.

Dobrym ćwiczeniem na silne przedramiona jest także zwis na drążku. Jak go wykonać? Przyjmujemy dowolną pozycję – możemy zastosować nachwyt albo podchwyt. Następnie wykonujemy swobodny zwis. Jeśli drążek jest ustawiony nisko należy zadbać o to, aby nogi nie dotykały powierzchni. W tym celu należy ugiąć kolana i stopy spleść ze sobą, żeby zachować większą stabilność. Takie ćwiczenia na siłowni powinny być wykonywane przez około pół minuty (w dwóch seriach).

Jak często trenować?

W dużej mierze jest to kwestia indywidualna i zależy od aktualnych możliwości ćwiczącego. W uzyskaniu odpowiedzi na to pytanie pomoże profesjonalny trener osobisty. Oceni obecne predyspozycje trenującego, doradzi rodzaj ćwiczeń oraz ich natężenie.